Sunnuntaina tyttö mesetti yläkerrasa ja yhtäkkiä se tuli mulle sanomaan, ett kaverinsa oli käskeny sanoo mulle, ett yks 14 v tyttö varastaa meidän kaupasta koko ajan. Oli kuulemma lauantainaki varastanu kaks siideriä ja leuhkinu sit näille toisille tempauksestaan. Soitin sit pomollekki ja kerroin tytön nimen ja tarinan. No eilettäin sit olin maitokaapisa, ku tämän mesekaverin äiti tuli puhutteleen mua asian tiimoilta. Ja eipä aikaakaan, ku hän palas takas ja sano tytön olevan taas paikalla. No mä kärppänä kyttään, mitäs ny tapahtuu ja se tyttö tosiaan ohimennesään sieppas yhen voimajuomatölkin ja marssi karkkiosastolle, mennesään laittoi sen tölkin reppuunsa. Ilmotin heti pomolle, ett tule, nyt se otetaan kiinni. Pomo soitti samontein vartijan paikalle. Tällä välin tyttö oli karkkihyllystä ottanu jonku pussin ja meni mehuhyllylle. Seurasin hetkittäin tapausta, mutta en enää kytänny koko ajan. Aattelin, ett yks varma tieto riittaä. Tytön ollesa vielä kassajonosa, vartija tuli ja silmäpelillä osotin tytön ja vartija ottiki sit eteisesä kiinni. Löyty se karkkipussi ja tölkki, mehun se makso. Poliisit paikalle ja totesivat vain "VANHA TUTTU" Siis kauheeta, tyttö on vanha tuttu 14 vuotiaana. Myöhemmin tän mesekaverin äidin, joka on mun entinen luokkakaveri, kans puhuttiin vielä tytöstä ja siinä tuli selväksi, ett tyttö ilmeisesti sairastaa kleptomaniaa ja hänen on pakko varastaa. Oli äitinsä puhunu jollain kurssilla, jossa olivat olleet yhtä aikaa. Kumma kyllä, äitinsä ei ainakaan eilen illalla soittanu kauppaan. Jos oisin ite ollu sen äidin pöksyisä, olisin kyllä soittanu. Tästä päivästä en sit tiedä. Kaiken huippu, ett tää tyttö joskus aikasemmin varastanu kortsuja ja jaellu niitä sit harjaantumisluokkalaisille. Mitähän se kuvitteli tekevänsä. Olevansa varmaan suureksi avuksi. Tää tyttö on kulkenu meillä nää kaikki vuodet ja heti monta kertaa päiväsä. Aina on kauheen tarkka rahostaan ja kuitit ottaa joka kerta. Pulloja palauttaa paljo ja aina ottaa rahana. Äitinsä kans muutaman kerran käyny ja eka kerran kiinnitin huomiota äitin nimeen kortista, koska tyttö kirjottaa pullolappuihin aina äitinsä etunimen. Ihmettelin vain kuin äitillä ja tyttärellä sama etunimi, eilettäin selvisi sit seki, ett hämäyksen vuoksi kai kuittaili väärällä nimellä. No taas on yks kytättävä lisää. Johan noita on ihan riittävästi.
Pummi taas alkaa olla rahansa tuhlannu ja ny se on aivan silmällä pidon alasena ja senhän tietää, mitä siitä seuraa. Eilettäin alko se suunsoitto. Ja tarpeeks kauan, ku sitä kestää ja sit parit humalaisten ja varkaitten huudot siihen päälle, niin oon taas sairaslomalla pari viikkoa. Vuosihan tuosta edellisestä kerrasta jo onki. Jo lauantaina anto ensioireita siitä pahastaolosta. Nyt osaa varautua asiaan, mutta viime vuonna mä olin aivan pihalla, ku alko märryyttään aivan tyhjästä ja koko ajan. Meinasin tosisani, ett mä ilmeisesti pimahan. Vaan nuo viisaat psykologi-ihmiset kerto sit mikä mua vaivaa. Diagnoosina kadonnut perusturvallisuudentunne. Ja nuo uhkailijat sen vie. Ja sen sairasloman jälkeen oli oikeestaan vielä kauheempi mennä töihin, ennenku taas rytmiin pääsi. Kaiken huippuna se, ett ensimmäisen tunnin aikana jo ensimmäinen hörhö seiso kassan takana silmät tollonkoppina ja työkaveri yritti sen taskuista kysellä tavaraa, jätkä vaan marssi ulos, eikä ottanu mitään kantaa asiaan. Ja näitä riittää tänä päivänä.